Čo je Tug Towing
O čo vlastne ide?
Tug Towing je imitácia práce skutočných remorkérov.
Remorkéry (u nás dva) vlečú náklad vo forme pontónu, tankeru alebo iného plávajúceho telesa, vhodného na vlečenie (fantázii sa medze nekladú) po trati vyznačenej bránkami, plavebnými kanálmi, ostrovmi a inými prekážkami, s ktorými sa môže skutočný remorkér stretnúť. V tomto smere tiež fantázia tvorcov trate nie je ničím obmedzená. Zaujímavosťou tejto modelárskej disciplíny je, že trať je (na rozdiel od "maketárskych" súťaží) na každej akcii iná a dokonca sa líši aj v jednotlivých kolách súťaže. Je len na nálade usporiadateľov, akú trať navrhnú. To robí Tug Towing zaujímavejší a tak rýchlo nezovšednie.
Bez čoho sa nezaobídeme
Každý člen tímu musí mať model remorkéra na diaľkové ovládanie. To je asi každému jasné, ale pre úplnosť som to tu uviedol. Remorkér musí mať úväzník, t.j. nejaké ťažné zariadenie (hák, oko,...), na ktoré sa pripevní vlečné lano. Lano by mal mať každý remorkér vlastné z niekoľkých čisto praktických dôvodov. Prvý je, že nie je samozrejmosťou, že ťahaný náklad na súťaži bude mať lano pripevnené. Ďalším dôvodom je, že vlastné lano si máte čas poriadne pripevniť k modelu doma, čo sa vám nemusí na súťaži v časovom limite vyhradenom na priviazanie podariť úplne bezchybne. Úväzník je potrebný vzadu aj vpredu, pretože nikdy neviete, na akú pozíciu v tíme sa dostanete a dodatočné prirábanie nie je veľmi pohodlné. Zadný úväzník by mal byť umiestnený podľa plánu, t.j. asi v tretine lode odzadu a viac (nepresiahnuť polovicu!). Častou začiatočníckou chybou je umiestnenie zadného háku na úplnom konci lode. Takto uviazaná loď nie je schopná s vlekom zatáčať. Medzi dôležité vlastnosti modelu patrí dostatočný výkon (treba vyskúšať), obratnosť a v neposlednom rade pevnosť a odolnosť. Tug Towing je dosť "drsná" disciplína, pri ktorej sa nedá stretom trup o trup vyhnúť. V niektorých etapách jazdy je to dokonca nutnosť. Preto by mali byť modely patrične spevnené (napr. olaminované) a tiež dobre utesnené proti prieniku vody prevaľujúcej sa cez palubu.
Vleky zabezpečuje usporiadateľ súťaže, takže netreba nejaký vlastniť.
Priebeh súťažnej plavby
Súťažná plavba sa začína najčastejšie v doku, kde sa súprava pospája a vydá sa na cestu. Prechádza prekážkami na trati v časovom limite, ktorý je určený podľa skúšobnej plavby. Jazda končí opäť v doku, kde treba náklad "zaparkovať".
Priebeh plavby je presnejšie popísaný v pravidlách. Pozor! Súťažné kolo môže mať rozličné podoby, vždy podľa pravidiel platných na súťaži.
Súťažný tím
Skladá sa z dvoch členov, z ktorých jeden je kapitán. Väčšinou býva kapitánom kormidelník prvej lode.
Predný remorkér ťahá a smeruje náklad po trati. Zadný remorkér pomáha s manévrovaním a dobrzďovaním. Pri niektorých prekážkach treba cúvať, čo tiež zabezpečuje zadný remorkér. Kormidelník zadného remorkéra zároveň pomáha kapitánovi tímu s navigáciou. Členovia tímu sa môžu voľne pohybovať po brehu a dohovárať sa medzi sebou. Vzájomná komunikácia je veľmi dôležitá pre zohranosť tímu.
JurajL